knieja bullet Co szumi w kniejach
Filmy
Og³oszenia
Forum dyskusyjne
Galerie zdjêæ
Opowie¶ci z kniei
Kuchnia my¶liwska
Kalendarz
Znalezione w sieci
Kynologia
Akty § Prawne
 
Strona g³ówna
 
 
 
 
 
 
Og³oszenia
login: has³o:
Zapomnia³em has³a Zarejestruj siê!
     
« Akty prawne

Ustawa z dnia 28 wrze¶nia 1991 r. O LASACH

(Dz. U. Nr 101 poz. 444, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, Nr 54, poz. 254, z 1994 r, Nr 1 poz. 3, Nr 127, poz. 627, z 1995 r. Nr 147, poz. 713, z 1996 r. Nr 91, poz. 409, z 1997 r. Nr 54, poz. 349, Nr 121, poz. 770, Nr 160, poz. 1079 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668)

Tekst ujednolicony wg stanu na dzieñ 1 stycznia 1999 r.

Rozdzia³ 1
Przepisy ogólne


Art. 1.
Ustawa okre¶la zasady zachowania ochrony i powiêkszania zasobów le¶nych oraz zasady gospodarki le¶nej w powi±zaniu z innymi elementami ¶rodowiska i z gospodark± narodow±.

Art. 2.
Przepisy ustawy stosuje siê do lasów, bez wzglêdu na formê ich w³asno¶ci.

Art. 3.
Lasem w rozumieniu ustawy jest grunt:

1) o zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha, pokryty ro¶linno¶ci± le¶n± (uprawami le¶nymi) - drzewami i krzewami oraz runem le¶nym - lub przej¶ciowo jej pozbawiony:

a)przeznaczony do produkcji le¶nej lub
b)stanowi±cy rezerwat przyrody lub wchodz±cy w sk³ad parku narodowego albo
c)wpisany do rejestru zabytków,

2) zwi±zany z gospodark± le¶n±, zajêty pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki le¶nej budynki i budowle, urz±dzenia melioracji wodnych, linie podzia³u przestrzennego lasu, drogi le¶ne, tereny pod liniami energetycznymi, szkó³ki le¶ne, miejsca sk³adowania drewna, a tak¿e wykorzystywany na parkingi le¶ne i urz±dzenia turystyczne.

Art. 4.
1. Lasami stanowi±cymi w³asno¶æ Skarbu Pañstwa zarz±dza Pañstwowe Gospodarstwo Le¶ne Lasy Pañstwowe, zwane dalej " Lasami Pañstwowymi".

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje siê do lasów:

1) bêd±cych w zarz±dzie parków narodowych,
2) wchodz±cych w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa,
3) bêd±cych w u¿ytkowaniu wieczystym na mocy odrêbnych przepisów.

3. W ramach sprawowanego zarz±du Lasy Pañstwowe prowadz± gospodarkê le¶n±, gospodaruj± gruntami i innymi nieruchomo¶ciami oraz ruchomo¶ciami zwi±zanymi z gospodark±le¶n±, a tak¿e prowadz± ewidencjê maj±tku Skarbu Pañstwa i ustalaj± jego warto¶æ.

4. Nadzór nad Lasami Pañstwowymi sprawuje minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa.

Art. 5.
1. Nadzór nad gospodark± le¶n± w lasach stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa sprawuje minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa, a w lasach niestanowi±cych takiej w³asno¶ci - wojewoda albo starosta.

2. Wojewoda mo¿e powierzyæ, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru, o którym mowa w ust. 1, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, dyrektorowi regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych.

3. Starosta mo¿e powierzyæ, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru, o którym mowa w ust. 1, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, nadle¶niczemu Lasów Pañstwowych, zwanemu dalej ?nadle¶niczym?.

4. Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych i nadle¶niczy prowadz± powierzone przez wojewodê lub starostê sprawy, o których mowa w ust. 2 i 3, po zapewnieniu przez powierzaj±cego ¶rodków finansowych na te cele.

Art. 6.
1. U¿yte w ustawie okre¶lenia oznaczaj±:
1) gospodarka le¶na - dzia³alno¶æ le¶n± w zakresie urz±dzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiêkszania zasobów i upraw le¶nych, gospodarowania zwierzyn±, pozyskiwania - z wyj±tkiem skupu - drewna, ¿ywicy, choinek, karpiny, igliwia, zwierzyny oraz p³odów runa le¶nego, a tak¿e sprzeda¿ tych produktów oraz realizacjê poza produkcyjnych funkcji lasu,
1a) trwale zrównowa¿ona gospodarka le¶na - dzia³alno¶æ zmierzaj±ca do ukszta³towania struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniaj±cym trwa³e zachowanie ich bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjno¶ci oraz potencja³u regeneracyjnego, ¿ywno¶ci i zdolno¶ci do wype³niania, teraz i w przysz³o¶ci, wszystkich wa¿nych ochronnych, gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla innych ekosystemów,
2) klasa bonitacji drzewostanu - wska¼nik mo¿liwo¶ci produkcyjnej siedliska le¶nego i drzewostanu,
3) w³a¶ciciel lasu - osobê fizyczn± lub prawn± bêd±c± w³a¶cicielem albo u¿ytkownikiem wieczystym lasu oraz osobê fizyczn±, osobê prawn± lub jednostkê organizacyjn± nie posiadaj±c± osobowo¶ci prawnej bêd±c± posiadaczem samoistnym, u¿ytkownikiem, zarz±dc± lub dzier¿awc± lasu,
4) zagro¿enie trwa³o¶ci - stan lasu wywo³any czynnikami zewnêtrznymi lub nieprawid³ow± gospodark± le¶n±, wymagaj±c± zabiegów zwalczaj±cych i ochronnych albo jego przebudowy,
5) skre¶lony,
6) plan urz±dzenia lasu - podstawowy dokument gospodarki le¶nej opracowywany dla okre¶lonego obiektu, zawieraj±cy opis i ocenê stanu lasu oraz cele, zadania i sposoby prowadzenia gospodarki le¶nej,
7) uproszczony plan urz±dzenia lasu - plan opracowywany dla lasu o obszarze co najmniej 10 ha, stanowi±cego zwarty kompleks le¶ny, zawieraj±cy skrócony opis lasu i gruntów przeznaczonych do zalesienia oraz podstawowe zadania dotycz±ce gospodarki le¶nej,
8) drogi le¶ne - drogi po³o¿one w lasach nie bêd±ce drogami publicznymi w rozumieniu przepisów o drogach publicznych,
9) etat ciêæ - ilo¶æ drewna do pozyskania okre¶lon± w planie urz±dzenia lasu lub uproszczonym planie urz±dzenia lasu, wynikaj±c± z potrzeb odnowienia, pielêgnowania i ochrony lasu oraz zasady trwa³o¶ci i ci±g³o¶ci u¿ytkowania,
10) rozmiar pozyskania drewna - wielko¶æ (mi±¿szo¶æ) drewna do pozyskania wynikaj±c± z planów gospodarczo-finansowych,
11) program ochrony przyrody - czê¶æ planu urz±dzenia lasu zawieraj±c± kompleksowy opis stanu przyrody, zadania z zakresu jej ochrony i metody ich realizacji, obejmuj±c± zasiêg terytorialny nadle¶nictwa.
2.Przepisu ust. 1 pkt. 3 nie stosuje siê do rozdzia³u 9.

Rozdzia³ 2
Gospodarka le¶na


Art. 7.
1. Trwale zrównowa¿on± gospodarkê le¶n± prowadzi siê wed³ug planu urz±dzenia lasu lub uproszczonego planu urz±dzenia lasu, z uwzglêdnieniem w szczególno¶ci nastêpuj±cych celów:
1) zachowania lasów i korzystnego ich wp³ywu na klimat, powietrze, wodê, glebê, warunki ¿ycia i zdrowia cz³owieka oraz na równowagê przyrodnicz±,
2) ochrony lasów, zw³aszcza lasów i ekosystemów le¶nych stanowi±cych naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze wzglêdu na:
a. zachowanie ró¿norodno¶ci przyrodniczej,
b. zachowanie le¶nych zasobów genetycznych,
c. walory krajobrazowe,
d. potrzeby nauki,
3) ochrony gleb i terenów szczególnie nara¿onych na zniszczenie lub uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu spo³ecznym,
4) ochrony wód powierzchniowych i g³êbinowych, retencji zlewni, w szczególno¶ci na obszarach wododzia³ów i na obszarach zasilania zbiorników wód podziemnych,
5) produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców i produktów ubocznego u¿ytkowania lasu.
2. Gospodarka le¶na w lasach stanowi±cych rezerwaty przyrody oraz wchodz±cych w sk³ad parków narodowych uwzglêdnia zasady okre¶lone w przepisach o ochronie przyrody.
3. Gospodarka le¶na w lasach wpisanych do rejestru zabytków prowadzona jest w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków, z uwzglêdnieniem przepisów o ochronie dóbr kultury i muzeach

Art. 8.
Gospodarkê le¶n± prowadzi siê wed³ug nastêpuj±cych zasad:
1. powszechnej ochrony lasów,
2. trwa³o¶ci utrzymania lasów,
3. ci±g³o¶ci i zrównowa¿onego wykorzystania wszystkich funkcji lasów,
4. powiêkszania zasobów le¶nych.

Art. 9.
1. W celu zapewnienia powszechnej ochrony lasów w³a¶ciciele lasów s± obowi±zani do kszta³towania równowagi w ekosystemach le¶nych, podnoszenia naturalnej odporno¶ci drzewostanów, a w szczególno¶ci do: wykonywania zabiegów profilaktycznych i ochronnych zapobiegaj±cych powstawaniu i rozprzestrzenianiu siê po¿arów, zapobiegania, wykrywania i zwalczania nadmiernie pojawiaj±cych i rozprzestrzeniaj±cych siê organizmów szkodliwych, ochrony gleby i wód le¶nych.
2. W przypadku niewykonywania obowi±zków, o których mowa w ust. 1, w lasach nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarby Pañstwa zadania w³a¶cicieli lasów okre¶la, w drodze decyzji, starosta.
3. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa w porozumieniu z ministrem spraw wewnêtrznych i administracji okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady zabezpieczenia przeciwpo¿arowego lasów.

Art. 10.
1. W razie wyst±pienia organizmów szkodliwych w stopniu zagra¿aj±cym trwa³o¶ci lasów:
1) nadle¶niczy, z zastrze¿eniem pkt. 2, wykonuje zabiegi zwalczaj±ce i ochronne,
2) starosta, z urzêdu lub na wniosek nadle¶niczego, zarz±dza wykonanie zabiegów zwalczaj±cych i ochronnych w lasach zagro¿onych, nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, na koszt w³a¶ciwych nadle¶nictw.
2. W razie konieczno¶ci wykonania zabiegów zwalczaj±cych i ochronnych na obszarze dwóch lub wiêcej powiatów, wykonanie zabiegów, o których mowa w ust. 1 pkt. 2, zarz±dza wojewoda.
3. W razie konieczno¶ci wykonania zabiegów zwalczaj±cych i ochronnych na obszarze dwóch lub wiêcej nadle¶nictw - wykonanie zabiegów, o których mowa w ust. 1 pkt. 1, zarz±dza dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych.

Art. 11.
Jednostka organizacyjna, osoba fizyczna lub prawna odpowiedzialna za powstanie szkody w lasach jest obowi±zana do jej naprawienia wed³ug zasad okre¶lonych w kodeksie cywilnym.

Art. 12.
1. W przypadku braku mo¿liwo¶ci ustalenia sprawcy szkody w lasach, powsta³ej w wyniku oddzia³ywania gazów i py³ów przemys³owych, oraz w przypadku po¿arów lub innych klêsk ¿ywio³owych spowodowanych czynnikami biotycznymi albo abiotycznymi, zagra¿aj±cych trwa³o¶ci lasu, koszty zagospodarowania i ochrony zwi±zane z odnowieniem lub przebudow± drzewostanu finansowane s± z bud¿etu pañstwa
2. Decyzje w sprawie przyznawania ¶rodków na pokrycie kosztów, o których mowa w ust. 1, wydaj±:
1) minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa, na wniosek dyrektora generalnego Lasów Pañstwowych, zwanego dalej "dyrektorem generalnym" - w odniesieniu do lasów pozostaj±cych w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, bêd±cych w u¿ytkowaniu wieczystym oraz lasów przekazanych w u¿ytkowanie na mocy art. 40,
2) starosta, na wniosek w³a¶ciciela lasu, po zaopiniowaniu przez nadle¶niczego - w odniesieniu do pozosta³ych lasów, wykonuj±cy zadania z zakresu administracji rz±dowej.

Art. 13.
1. W³a¶ciciele lasów s± obowi±zani do trwa³ego utrzymywania lasów i zapewnienia ci±g³o¶ci ich u¿ytkowania, a w szczególno¶ci do:
1. zachowania w lasach ro¶linno¶ci le¶nej (upraw le¶nych) oraz naturalnych bagien i torfowisk,
2. ponownego wprowadzania ro¶linno¶ci le¶nej (upraw le¶nych) w lasach w okresie do 2 lat od usuniêcia drzewostanu, a w razie szkód wywo³anych przez po¿ary i inne klêski ¿ywio³owe - w okresie do 5 lat,
3. pielêgnowania i ochrony lasu, w tym równie¿ ochrony przeciwpo¿arowej,
4. przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osi±gniêcia celów gospodarki le¶nej, zawartych w planie urz±dzenia lasu, uproszczonym planie urz±dzenia lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3,
5. racjonalnego u¿ytkowania w sposób trwale zapewniaj±cy optymaln± realizacjê wszystkich jego funkcji przez: a. pozyskiwanie drewna w granicach nie przekraczaj±cych mo¿liwo¶ci produkcyjnych lasu,
b. pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego u¿ytkowania lasu w sposób zapewniaj±cy mo¿liwo¶æ ich biologicznego odtwarzania, a tak¿e ochronê runa le¶nego.
2. Zmiana lasu na u¿ytek rolny jest dopuszczalna w przypadkach szczególnie uzasadnionych potrzeb w³a¶cicieli lasów.
3. W sprawach, o których mowa w ust. 2:
1. w stosunku do lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa decyzjê wydaje dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych, na wniosek nadle¶niczego
2. w stosunku do lasów nie stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa:
a. o powierzchni do 10 ha decyzjê wydaje starosta, na wniosek w³a¶ciciela lasu,
b. o powierzchni powy¿ej 10 ha decyzjê wydaje wojewoda, na wniosek w³a¶ciciela lasu.

Art. 13a.
1. W celu realizacji trwale zrównowa¿onej gospodarki le¶nej Lasy Pañstwowe obowi±zane s± w szczególno¶ci do:
a. inicjowania, koordynowania i prowadzenia okresowej oceny stanu lasów i zasobów le¶nych oraz prognozowania zmian w ekosystemach le¶nych,
b. sporz±dzania okresowych wielkoobszarowych inwentaryzacji stanu lasów oraz aktualizacji stanu zasobów le¶nych,
c. prowadzenia banku danych o zasobach le¶nych i stanie lasów.
2.Zadania okre¶lone w ust. 1 pkt. 2 i 3 realizowane s± bez wzglêdu na formê w³asno¶ci lasów.

Art. 13b.
1. W celu promocji trwale zrównowa¿onej gospodarki le¶nej oraz ochrony zasobów przyrody w lasach dyrektor generalny mo¿e, w drodze zarz±dzenia, ustanawiaæ le¶ne kompleksy promocyjne.
2. W sk³ad le¶nych kompleksów promocyjnych wchodz± lasy bêd±ce w zarz±dzie Lasów Pañstwowych. Do le¶nych kompleksów promocyjnych mog± byæ w³±czane lasy innych w³a¶cicieli, na ich wniosek.
3. Le¶ne kompleksy promocyjne s± obszarami funkcjonalnymi o znaczeniu ekologicznym, edukacyjnym i spo³ecznym, dla których dzia³alno¶æ okre¶la jednolity program gospodarczo-ochronny, opracowywany przez w³a¶ciwego dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych.
4. Dla ka¿dego le¶nego kompleksu promocyjnego dyrektor generalny powo³uje radê naukowo-spo³eczn±, do której nale¿y inicjowanie oraz ocena realizacji dzia³añ podejmowanych w le¶nym kompleksie promocyjnym.

Art. 14.
1. Powiêkszanie zasobów le¶nych nastêpuje w wyniku zalesienia gruntów oraz podwy¿szania produkcyjno¶ci lasu w sposób okre¶lony w planie urz±dzenia lasu.
2. Do zalesienia mog± byæ przeznaczone nieu¿ytki, grunty rolne nieprzydatne do produkcji rolnej oraz inne grunty nadaj±ce siê do zalesienia, a w szczególno¶ci:
a. grunty po³o¿one przy ¼ródliskach rzek lub potoków, na wododzia³ach, wzd³u¿ brzegów rzek oraz na obrze¿ach jezior i zbiorników wodnych,
b. lotne piaski i wydmy piaszczyste,
c. strome stoki, zbocza, urwiska i zapadliska,
d. ha³dy i tereny po wyeksploatowanym piasku, ¿wirze, torfie i glinie.
2.a. Wielko¶æ zalesieñ, ich rozmieszczenie oraz sposób realizacji okre¶la krajowy program zwiêkszania lesisto¶ci opracowany przez ministra ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa. zatwierdzony przez Radê Ministrów.
3. Grunty przeznaczone do zalesienia okre¶la miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego lub decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
4. Obowi±zek zalesiania gruntów ci±¿y na nadle¶niczych w odniesieniu do gruntów w zarz±dzie Lasów Pañstwowych oraz na w³a¶cicielach lub u¿ytkownikach wieczystych pozosta³ych gruntów.
5. W³a¶ciciele lub u¿ytkownicy wieczy¶ci gruntów mog± otrzymywaæ dotacje z bud¿etu pañstwa przeznaczone na ca³kowite lub czê¶ciowe pokrycie kosztów zalesienia gruntów, o których mowa w ust. 3. Decyzjê w sprawie przyznania ¶rodków na pokrycie tych kosztów wydaje starosta na wniosek w³a¶ciciela lub u¿ytkownika wieczystego, po zaopiniowaniu przez zarz±d gminy. 6. skre¶lony.

Art. 14a.
1. Drewno pozyskane w lasach podlega ocechowaniu.
2. Obowi±zek cechowania drewna spoczywa na w³a¶cicielach lasów, z zastrze¿eniem ust. 3.
3. Drewno pozyskane w lasach nie stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa cechuje starosta, który wystawia w³a¶cicielowi lasu dokument stwierdzaj±cy legalno¶æ pozyskania drewna.
4. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady cechowania drewna, wzory urz±dzeñ do cechowania i zasady ich stosowania oraz wzór dokumentu stwierdzaj±cego legalno¶æ pozyskania drewna.


Rozdzia³ 3
Lasy ochronne


Art. 15.
Za lasy szczególnie chronione, zwane dalej "lasami ochronnymi", mog± byæ uznane lasy, które:
1. chroni± glebê przed zmywaniem lub wyja³owieniem, powstrzymuj± osuwanie siê ziemi, obrywanie siê ska³ lub lawin, 2. chroni± zasoby wód powierzchniowych i podziemnych, reguluj± stosunki hydrologiczne w zlewni oraz na obszarach wododzia³ów,
3. ograniczaj± powstawanie lub rozprzestrzenianie siê lotnych piasków,
4. s± trwale uszkodzone na skutek dzia³alno¶ci przemys³u,
5. stanowi± drzewostany nasienne lub ostoje zwierz±t i stanowiska ro¶lin podlegaj±cych ochronie gatunkowej,
6. maj± szczególne znaczenie przyrodniczo-naukowe lub dla obronno¶ci i bezpieczeñstwa pañstwa,
7. s± po³o¿one:

a. w granicach administracyjnych miast i w odleg³o¶ci do 10 km od granic administracyjnych miast licz±cych ponad 50 tys. mieszkañców,
b. w strefach ochronnych wokó³ sanatoriów i uzdrowisk,
c. w strefie górnej granicy lasów.

Art. 16.
1. Minister w³a¶ciwy do spraw ¶rodowiska, w drodze decyzji, uznaje las za ochronny lub pozbawia go tego charakteru na wniosek Dyrektora Generalnego, zaopiniowany przez radê gminy - w odniesieniu do lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa,
1a. Wojewoda, w drodze decyzji, uznaje las za ochronny lub pozbawia go tego charakteru na wniosek starosty, uzgodniony z w³a¶cicielem lasu i zaopiniowany przez radê gminy - w odniesieniu do pozosta³ych lasów.
2. Rada gminy powinna wyraziæ opiniê w ci±gu dwóch miesiêcy od dnia otrzymania wyst±pienia o jej wyra¿enie. W razie up³ywu tego terminy uwa¿a siê, ¿e rada gminy nie zg³asza zastrze¿eñ.

Art. 17.
Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady i tryb uznawania lasów za ochronne oraz szczegó³owe zasady prowadzenia w nich gospodarki le¶nej.


Rozdzia³ 4
Plan urz±dzenia lasu


Art. 18.
1. Plan urz±dzenia lasu sporz±dza siê z zastrze¿eniem ust. 2 na 10 lat, z uwzglêdnieniem:
a. przyrodniczych i ekonomicznych warunków gospodarki le¶nej,
b. celów i zasad gospodarki le¶nej oraz sposobów ich realizacji, okre¶lonych dla ka¿dego drzewostanu i urz±dzanego obiektu, z uwzglêdnieniem lasów ochronnych.
2. W przypadkach uzasadnionych stanem lasów, a w szczególno¶ci wyst±pieniem szkód lub klêsk ¿ywio³owych, plan urz±dzenia lasu mo¿e byæ opracowany na okresy krótsze ni¿ 10 lat.
3. Zmiana okresu, o którym mowa w ust. 1 i 2 wymaga zgody organu zatwierdzaj±cego plan urz±dzenia lasu.
4. Plan urz±dzenia lasu powinien zawieraæ w szczególno¶ci:
1). opis lasów i gruntów przeznaczonych do zalesienia, w tym a) zestawienie powierzchni lasów, gruntów przeznaczonych do zalesienia oraz lasów ochronnych, b) zestawienie powierzchni lasów z ro¶linno¶ci± le¶n± (uprawami le¶nymi) wed³ug gatunków drzew w drzewostanie, klas wieku, klas bonitacji drzewostanów oraz funkcji lasów,
2) analizê gospodarki le¶nej w minionym okresie,
2a) program ochrony przyrody
3) okre¶lenie zadañ, w tym w szczególno¶ci dotycz±cych:
a. ilo¶ci przewidzianego do pozyskania drewna, okre¶lonego etatem mi±¿o¶ciowym u¿ytków g³ównych (rêbnych i przedrêbnych), b. zalesieñ i odnowieñ,
c. pielêgnowania i ochrony lasu, w tym równie¿ ochrony przeciwpo¿arowej,
d. gospodarki ³owieckiej,
e. potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej.

Art. 19.
1. Plany urz±dzenia lasu sporz±dza siê dla lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa, z zastrze¿eniem ust. 2.
2. Uproszczone plany urz±dzenia lasu, z zastrze¿eniem ust. 3 i 4, sporz±dza siê dla lasów nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa oraz dla lasów wchodz±cych w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa.
3. Dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, zadania z zakresu gospodarki le¶nej okre¶la decyzja starosty, wykonuj±cego zadania z zakresu administracji rz±dowej, wydana na podstawie inwentaryzacji stanu lasów.
4. Dla lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha, wchodz±cych w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa, zadania z zakresu gospodarki le¶nej na podstawie inwentaryzacji stanu lasów okre¶la nadle¶niczy.
5. Plany urz±dzenia lasu oraz uproszczone plany urz±dzenia lasu sporz±dzaj± specjalistyczne jednostki lub inne podmioty wykonawstwa urz±dzeniowego.

Art. 20.
1. W miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego uwzglêdnia siê ustalenia planów urz±dzenia lasu dotycz±ce granic i powierzchni lasu, w tym lasów ochronnych.
2. W ewidencji gruntów i budynków uwzglêdnia siê ustalenia planów urz±dzenia lasu i uproszczonych planów urz±dzenia lasu dotycz±ce granic i powierzchni lasu.

Art. 21.
1. Plan urz±dzenia lasu lub uproszczony plan urz±dzenia lasu sporz±dzany jest:
a. dla lasów bêd±cych w zarz±dzie Lasów Pañstwowych - na zlecenie i koszt Lasów Pañstwowych,
b. dla lasów nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, nale¿±cych do osób fizycznych i wspólnot gruntowych - na zlecenie starosty, wykonuj±cego zadania z zakresu administracji rz±dowej,
c. dla pozosta³ych lasów - na zlecenie i koszt w³a¶cicieli.
2. Inwentaryzacjê stanu lasu, o której mowa w art.19 ust. 3, przeprowadza siê na zlecenie starosty, wykonuj±cego zadania z zakresu administracji rz±dowej.
3. Inwentaryzacjê stanu lasu, o której mowa w art. 19 ust. 4, przeprowadza siê na koszt Agencji W³asno¶ci Skarbu Pañstwa.
4. Projekt uproszczonego planu urz±dzenia lasu wyk³ada siê do publicznego wgl±du na okres 60 dni w siedzibie urzêdu gminy. O wy³o¿eniu projektu uproszczonego planu urz±dzenia lasu zarz±d gminy informuje pisemnie w³a¶cicieli lasów, z zaznaczeniem, ¿e uproszczony plan urz±dzenia lasu bêdzie podstaw± naliczenia podatku le¶nego.
5. W terminie 30 dni od daty wy³o¿enia projektu uproszczonego planu urz±dzenia lasu zainteresowani w³a¶ciciele lasów mog± sk³adaæ zastrze¿enia i wnioski w sprawie planu. Starosta wydaje decyzje w sprawie uznania lub nieuznania zastrze¿eñ lub wniosków.

Art. 22.
1. Minister w³a¶ciwy do spraw ¶rodowiska zatwierdza, plan urz±dzenia lasu dla lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa oraz uproszczone plany urz±dzenia lasu dla lasów wchodz±cych w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa.
2. Wojewoda, po uzyskaniu opinii w³a¶ciwego terytorialnie nadle¶niczego, zatwierdza uproszczony plan urz±dzenia lasu. 3. W terminie 30 dni od dnia otrzymania projektu uproszczonego planu urz±dzenia lasu nadle¶niczy mo¿e zg³osiæ zastrze¿enia. W razie up³ywu tego terminu uwa¿a siê, ¿e nadle¶niczy nie zg³asza zastrze¿eñ.
4. Minister w³a¶ciwy w sprawach ¶rodowiska nadzoruje wykonanie planów urz±dzenia lasu dla lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa oraz wykonanie uproszczonych planów urz±dzania lasu dla lasów wchodz±cych w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa.
5. Starosta, wykonuj±cy zadanie z zakresu administracji rz±dowej, nadzoruje wykonanie zatwierdzonych uproszczonych planów urz±dzania lasów nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa.

Art. 23.
1. Zmiana planu urz±dzenia lasu lub uproszczonego planu urz±dzenia lasu mo¿e byæ dokonana aneksem z zastrze¿eniem ust. 2 i 4 oraz zachowaniem przepisów art. 22.
2. Zwiêkszenie rozmiaru pozyskania drewna w nadle¶nictwie ponad wielko¶æ okre¶lon± w planie urz±dzenia lasu mo¿e nast±piæ tylko w zwi±zku ze szkod± lub klêsk± ¿ywio³ow±.
3. W razie braku mo¿liwo¶ci utrzymania przewidzianego w planie urz±dzenia lasu etatu ciêæ u¿ytków g³ównych z przyczyn wymienionych w ust. 2, dokonuje siê zmiany planu urz±dzenia lasu w trybie okre¶lonym w ust. 1.
4. Pozyskanie drewna w lasach nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, niezgodne z uproszczonym planem urz±dzenia lasu lub decyzj± o której mowa w art. 19 ust. 3, jest mo¿liwa wy³±cznie w przypadkach losowych; decyzjê w tej sprawie, na wniosek w³a¶ciciela lasu wydaje starosta, wykonuj±cy zadania z zakresu administracji rz±dowej:

Art. 24.
Je¿eli w³a¶ciciel lasu nie stanowi±cego w³asno¶ci Skarbu Pañstwa nie wykonuje obowi±zków okre¶lonych w art. 13 albo nie wykonuje zadañ zawartych w uproszczonym planie urz±dzania lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3, w szczególno¶ci w zakresie:
1. ponownego wprowadzenia ro¶linno¶ci le¶nej (upraw le¶nych),
2. przebudowy drzewostanu,
3. pielêgnowania i ochrony lasu, w tym:
a. usuwania drzew opanowanych przez organizmy szkodliwe, a tak¿e z³omów i wywrotów,
b. zabiegów pielêgnacyjnych ro¶linno¶ci le¶nej (upraw le¶nych) w wieku do 10 lat,
c. zabiegów w zakresie ochrony przeciwpo¿arowej
starosta nakazuje wykonanie tych obowi±zków i zadañ w drodze decyzji.

Art. 25.
Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li w drodze rozporz±dzenia:
1. szczegó³owe zasady sporz±dzania planu urz±dzenia lasu, uproszczonego planu urz±dzenia lasu oraz inwentaryzacji lasu, o której mowa w art. 19 ust. 3,
2. warunki, jakie powinny spe³niaæ specjalistyczne jednostki i inne podmioty wykonawstwa urz±dzeniowego.


Rozdzia³ 5
Zasady udostêpniania lasów


Art. 26.
1. Lasy stanowi±ce w³asno¶æ Skarbu Pañstwa, z zastrze¿eniem ust. 2 i 3, s± udostêpniane dla ludno¶ci.
2. Sta³ym zakazem wstêpu objête s± lasy stanowi±ce:
a. uprawy le¶ne do 4 m wysoko¶ci,
b. powierzchnie do¶wiadczalne i drzewostany nasienne,
c. ostoje zwierz±t,
d. ¼ródliska rzek i potoków,
e. obszary zagro¿one erozj±.
3. Nadle¶niczy wprowadza okresowy zakaz wstêpu do lasu stanowi±cego w³asno¶æ Skarbu Pañstwa gdy:

a. wyst±pi³o zniszczenie albo znaczne uszkodzenie drzewostanów lub degradacja runa le¶nego,
b. wystêpuje du¿e zagro¿enie po¿arowe,
c. wykonywane s± zabiegi gospodarcze zwi±zane z hodowl± lasu lub pozyskaniem drewna.

4. Lasy objête sta³ym lub okresowym zakazem wstêpu, z wyj±tkiem przypadków okre¶lonych w ust. 2 pkt 1, oznacza siê tablicami z napisem " zakaz wstêpu " oraz wskazaniem przyczyny i terminu obowi±zywania zakazu. Obowi±zek ustawiania i utrzymywania znaków ci±¿y na nadle¶niczym w stosunku do lasów bêd±cych w zarz±dzie Lasów Pañstwowych oraz w³a¶cicielach pozosta³ych lasów.

5. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, wzór znaku zakazu wstêpu do lasu oraz zasady jego umieszczania.

Art. 27.
1. Lasy stanowi±ce w³asno¶æ Skarbu Pañstwa s± udostêpniane, z uwzglêdnieniem zakazów zawartych w art. 26 i art. 30, do zbioru p³odów runa le¶nego:
a. na potrzeby w³asne,
b. dla celów przemys³owych, z zastrze¿eniem ust. 2 i 3.
2. Zbiór p³odów runa le¶nego dla celów przemys³owych wymaga zawarcia umowy z nadle¶nictwem.
3. Nadle¶niczy odmawia umowy, w przypadku gdy zbiór runa le¶nego zagra¿a ¶rodowisku le¶nemu.
4. Lokalizowanie pasiek w lasach stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa jest nieodp³atne.
5. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady ochrony i zbioru p³odów runa le¶nego oraz zasady lokalizowania pasiek na obszarach le¶nych.

Art. 28.
W³a¶ciciel lasu nie stanowi±cego w³asno¶ci Skarbu Pañstwa mo¿e zakazaæ wstêpu do lasu, oznaczaj±c ten las tablic± z odpowiednim napisem.

Art. 29.
1. Ruch pojazdem silnikowym, zaprzêgowym i motorowerem w lesie dozwolony jest jedynie drogami publicznymi, natomiast drogami le¶nymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy s± one oznakowane drogowskazami dopuszczaj±cymi ruch po tych drogach. Nie dotyczy to inwalidów poruszaj±cych siê pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb.
1a. Jazda konna w lesie dopuszczalna jest tylko drogami le¶nymi wyznaczonymi przez nadle¶niczego.
2. Postój pojazdów, o których mowa w ust. 1, na drogach le¶nych jest dozwolony wy³±cznie w miejscach oznakowanych.
3. Przepisy ust. 1 oraz art. 26 ust. 2 i 3, a tak¿e art. 28, nie dotycz± wykonuj±cych czynno¶ci s³u¿bowe lub gospodarcze: a. pracowników nadle¶nictw,
b. osób nadzoruj±cych gospodarkê le¶n± oraz kontroluj±cych jednostki organizacyjne Lasów Pañstwowych,
c. osób zwalczaj±cych po¿ary oraz ratuj±cych ¿ycie lub zdrowie ludzkie,
d. funkcjonariuszy Stra¿y Granicznej chroni±cych granicê pañstwow± oraz funkcjonariusz innych organów odpowiedzialnych za bezpieczeñstwo i porz±dek publiczny,
e. osób wykonuj±cych czynno¶ci z zakresu gospodarki ³owieckiej oraz w³a¶cicieli pasiek zlokalizowanych na obszarach le¶nych,
f. w³a¶cicieli lasów we w³asnych lasach,
g. osób u¿ytkuj±cych grunty rolne po³o¿one w¶ród lasów,
h. pracowników le¶nych jednostek naukowych, badawczo-rozwojowych i do¶wiadczalnych, w zwi±zku z wykonywaniem badañ naukowych i do¶wiadczeñ z zakresu le¶nictwa i ochrony przyrody,
i. wojewódzkich konserwatorów przyrody oraz pracowników S³u¿b Parków Krajobrazowych,
j. osób sporz±dzaj±cych plany urz±dzenia lasu, uproszczone plany urz±dzenia lasu lub inwentaryzacjê stanu lasu, o której mowa w art. 19 ust. 3.
4. Imprezy sportowe oraz inne imprezy o charakterze masowym organizowane w lesie wymagaj± zgody w³a¶ciciela lasu.

Art. 30.
1. W lasach zabrania siê:
a. zanieczyszczania gleby i wód,
b. za¶miecania,
c. rozkopywania gruntu,
d. niszczenia grzybów oraz grzybni,
e. niszczenia lub uszkadzania drzew, krzewów i innych ro¶lin,
f. niszczenia urz±dzeñ i obiektów gospodarczych, turystycznych i technicznych oraz znaków i tablic,
g. zbierania p³odów runa le¶nego w oznakowanych miejscach zabronionych,
h. rozgarniania i zbierania ¶ció³ki,
i. wypasu zwierz±t gospodarskich,
j. biwakowania poza miejscami wyznaczonymi przez w³a¶ciciela lasu lub nadle¶niczego,
k. wybierania jaj i piskl±t, niszczenia lêgowisk i gniazd ptasich, a tak¿e niszczenia legowisk, nor i mrowisk,
l. p³oszenia, ¶cigania, chwytania i zabijania dziko ¿yj±cych zwierz±t,
m. puszczania psów luzem,
n. ha³asowania oraz u¿ywania sygna³ów d¼wiêkowych, z wyj±tkiem przypadków wymagaj±cych wszczêcia alarmu.
2. Przepisy ust. 1 pkt 3 i 5 nie dotycz± czynno¶ci zwi±zanych z gospodark± le¶n±, a pkt 12-14 nie dotycz± polowañ.
3. W lasach oraz na terenach ¶ródle¶nych, jak równie¿ w odleg³o¶ci do 100 m od granicy lasu, zabrania siê dzia³añ i czynno¶ci mog±cych wywo³aæ niebezpieczeñstwo, a w szczególno¶ci:
a. rozniecania ognia poza miejscami wyznaczonymi do tego celu przez w³a¶ciciela lasu lub nadle¶niczego,
b. korzystania z otwartego p³omienia,
c. wypalania wierzchniej warstwy gleby i pozosta³o¶ci ro¶linnych.
4. Przepisy ust. 3 nie dotycz± dzia³añ i czynno¶ci zwi±zanych z gospodark± le¶n±, pod warunkiem ¿e czynno¶ci te nie stanowi± zagro¿enia po¿arowego.

Art. 31.
W przypadku lasu bêd±cego w u¿ytkowaniu wieczystym na podstawie odrêbnych przepisów lub wchodz±cego w sk³ad Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa zadania i kompetencje okre¶lone w art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 13 pkt 1, art. 26 ust. 3 i 4 oraz art. 30 ust. 1 pkt 1 wykonuj± odpowiednio u¿ytkownik wieczysty albo Agencja W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa. Ilekroæ w tych przepisach jest mowa o:
1. nadle¶nictwie - nale¿y przez to rozumieæ jednostkê organizacyjn± u¿ytkownika wieczystego albo Agencji W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa powo³an± do prowadzenia gospodarki le¶nej,
2. nadle¶niczym - nale¿y przez to rozumieæ kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w pkt 1.


Rozdzia³ 6
Pañstwowe Gospodarstwo Le¶ne Lasy Pañstwowe


Art. 32.
1. Lasy Pañstwowe jako pañstwowa jednostka organizacyjna nie posiadaj±ca osobowo¶ci prawnej reprezentuj± Skarb Pañstwa w zakresie zarz±dzanego mienia.
2. W sk³ad Lasów Pañstwowych wchodz± nastêpuj±ce jednostki organizacyjne:
a. Dyrekcja Generalna Lasów Pañstwowych,
b. regionalne dyrekcje Lasów Pañstwowych,
c. nadle¶nictwa,
d. inne jednostki organizacyjne nie posiadaj±ce osobowo¶ci prawnej.
3. Jednostki organizacyjne:
a. o których mowa w ust. 2 pkt 2, tworzy, ³±czy, dzieli, likwiduje oraz okre¶la ich zasiêg terytorialny minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa, na wniosek dyrektora generalnego,
b. o których mowa w ust. 2 pkt 3, tworzy, ³±czy, dzieli, likwiduje oraz okre¶la zasiêg terytorialny dyrektor generalny, na wniosek dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych.
4. 4 skre¶lony.

Art. 33.
1. Lasami Pañstwowymi kieruje dyrektor generalny przy pomocy dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych.
2. Dyrektora generalnego powo³uje i odwo³uje minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa.
3. Dyrektor generalny w szczególno¶ci:
a. reprezentuje Skarb Pañstwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego dzia³ania, 1a) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje dzia³alno¶æ dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych oraz kierowników innych jednostek organizacyjnych Lasów Pañstwowych o zasiêgu krajowym, 1b) zarz±dza gruntami i innymi nieruchomo¶ciami nabytymi lub wydzielonymi z bezpo¶redniego zarz±du nadle¶nictw na potrzeby Dyrekcji Generalnej Lasów Pañstwowych lub wspólnych przedsiêwziêæ jednostek organizacyjnych Lasów Pañstwowych,
b. tworzy, ³±czy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasiêgu krajowym, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4,
c. inicjuje, organizuje oraz koordynuje przedsiêwziêcia na rzecz ochrony lasów, racjonalnej gospodarki le¶nej i rozwoju le¶nictwa,
d. organizuje planowanie urz±dzeniowe w lasach i prognozowanie w le¶nictwie,
e. nadzoruje i koordynuje zadania w zakresie kszta³cenia kadr dla le¶nictwa oraz popularyzacji wiedzy le¶nej,
f. inicjuje, popiera i finansuje badania w zakresie le¶nictwa oraz nadzoruje wykorzystanie wyników tych badañ,
g. wyrównuje niedobory ¶rodków finansowych w nadle¶nictwach i regionalnych dyrekcjach Lasów Pañstwowych, wynikaj±ce ze zró¿nicowanych warunków gospodarki le¶nej,
h. organizuje wspólne przedsiêwziêcia jednostek organizacyjnych Lasów Pañstwowych,
i. powo³uje i odwo³uje:
a. zastêpców dyrektora generalnego, w uzgodnieniu z ministrem ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa, b. g³ównego inspektora Stra¿y Le¶nej,
c. dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych,
d. kierowników jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 2.

Art. 34.
Dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych w szczególno¶ci:
1. reprezentuje Skarb Pañstwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego dzia³ania,
2. tworzy, za zgod± dyrektora generalnego, a tak¿e ³±czy, dzieli i likwiduje jednostki organizacyjne o zasiêgu regionalnym, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4,
2a) zarz±dza gruntami i innymi nieruchomo¶ciami nabytymi lub wydzielonymi z bezpo¶redniego zarz±du nadle¶nictwa, na potrzeby regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych,
2b) powo³uje i odwo³uje:
a. zastêpców dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych, w uzgodnieniu z dyrektorem generalnym,
b. nadle¶niczych,
c. kierowników jednostek organizacyjnych, o których mowa w pkt 2, 2c) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje dzia³alno¶æ
nadle¶niczych i kierowników jednostek organizacyjnych o zasiêgu regionalnym,
3. organizuje wspólne przedsiêwziêcia nadzorowanych jednostek organizacyjnych w zakresie lasu i racjonalnej gospodarki le¶nej,
4. dysponuje ¶rodkami finansowymi, wydzielonymi na wyrównywanie niedoborów ¶rodków w poszczególnych nadle¶nictwach, wynikaj±cych ze zró¿nicowanych warunków gospodarki le¶nej,
5. prowadzi szkolenie i doradztwo zawodowe w zakresie le¶nictwa,
6. skre¶lony,
7. prowadzi dzia³alno¶æ us³ugow± w zakresie le¶nictwa na rzecz nadzorowanych jednostek i innych podmiotów gospodarczych.

Art. 35.
1. Nadle¶niczy prowadzi samodzielnie gospodarkê w nadle¶nictwie na podstawie planu urz±dzenia lasu oraz odpowiada za stan lasu. W szczególno¶ci nadle¶niczy:
1) reprezentuje Skarb Pañstwa w stosunkach cywilnoprawnych, w zakresie swojego dzia³ania,
2) kieruje nadle¶nictwem jako podstawow± jednostk± organizacyjn± Lasów Pañstwowych,
2a) bezpo¶rednio zarz±dza lasami, gruntami i innymi nieruchomo¶ciami Skarbu Pañstwa, pozostaj±cymi w zarz±dzie Lasów Pañstwowych,
2b) powo³uje i odwo³uje:
a. zastêpców nadle¶niczego w uzgodnieniu z dyrektorem regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych,
b. g³ównego ksiêgowego nadle¶nictwa,
c. in¿yniera nadzoru,
d. le¶niczego,
2c) inicjuje, koordynuje oraz nadzoruje dzia³alno¶æ pracowników nadle¶nictwa
3) ustala organizacjê nadle¶nictwa, w tym podzia³ na le¶nictwa zapewniaj±cy le¶niczym prawid³owe wykonywanie zadañ
gospodarczych, oraz zatrudnia i zwalnia pracowników nadle¶nictwa,
4) organizuje ochronê mienia i zwalczanie szkodnictwa le¶nego.
2. Nadle¶niczy udziela w³a¶cicielowi lasu nie stanowi±cego w³asno¶ci Skarbu Pañstwa pomocy, na jego wniosek, poprzez:
a. doradztwo w zakresie gospodarki le¶nej,
b. skre¶lony,
c. odp³atne udostêpnienie sadzonek drzew i krzewów le¶nych oraz specjalistycznego sprzêtu le¶nego.
3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, na wniosek w³a¶ciciela lasu nie stanowi±cego w³asno¶ci Skarbu Pañstwa, poparty opini± zarz±du gminy, nadle¶niczy mo¿e udostêpniæ nieodp³atnie sadzonki drzew i krzewów le¶nych na ponowne wprowadzenie ro¶linno¶ci le¶nej (upraw le¶nych) - zgodnie z uproszczonym planem urz±dzenia lasu lub decyzj±, o której mowa w art. 19 ust. 3.
4. Nadle¶niczy mo¿e, na podstawie umowy z w³a¶cicielem lasu, organizowaæ wykonywanie zadañ gospodarczych w lesie, ³±cznie ze sprzeda¿± drewna.

Art. 35a.
1. Pracownicy Lasów Pañstwowych uprawnieni s± do noszenia munduru le¶nika.
2. Uprawnienie do noszenia munduru le¶nik przys³uguje równie¿:
a. pracownikom Ministerstwa Ochrony ¦rodowiska, Zasobów Naturalnych i Le¶nictwa zajmuj±cych siê nadzorem nad gospodark± le¶n±,
b. pracownikom urzêdów wojewódzkich i starostw, bezpo¶rednio zajmuj±cym siê nadzorem nad gospodark± le¶n± w lasach nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa,
c. dyrektorom, nauczycielom i uczniom ¶rednich le¶nych szkó³ zawodowych,
d. pracownikom le¶nych zak³adów do¶wiadczalnych szkó³ wy¿szych oraz pracownikom jednostek badawczo-rozwojowych statutowo dzia³aj±cych na rzecz le¶nictwa.
3.Osoby, o których mowa w ust. 1 i 2, ponosz± koszty umundurowania, z zastrze¿eniem art. 46 ust. 1 pkt 1.
4. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, wzory mundurów le¶nik i oznak dla osób uprawnionych do ich noszenia.

Art. 36.
1. W zarz±d Lasów Pañstwowych (nadle¶nictw) przekazuje siê stanowi±ce w³asno¶æ Skarby Pañstwa grunty przeznaczone do zalesienia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
2. Decyzjê w sprawie okre¶lonej w ust. 1 wydaje starosta, wykonuj±cy zadania z zakresu administracji rz±dowej.

Rozdzia³ 6a
Gospodarowanie mieniem Skarbu Pañstwa bêd±cym w zarz±dzie Lasów Pañstwowych


Art. 37.
1. Kierownik jednostki organizacyjnej Lasów Pañstwowych, z wyj±tkiem kierownika jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4, za zgod± dyrektora generalnego, mo¿e nabywaæ stanowi±ce w³asno¶æ osób fizycznych lub prawnych lasy oraz grunty przeznaczone do zalesienia, jak równie¿ inne grunty i nieruchomo¶ci, je¿eli jest to uzasadnione potrzebami gospodarki le¶nej i nie narusza interesu Skarbu Pañstwa.
2. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady nabywania przez kierowników jednostek organizacyjnych Lasów Pañstwowych lasów, gruntów przeznaczonych do zalesienia oraz innych nieruchomo¶ci stanowi±cych w³asno¶æ osób fizycznych i prawnych.

Art. 38.
1. Sprzeda¿ lasów, gruntów i innych nieruchomo¶ci Skarbu Pañstwa znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, z zastrze¿eniem art. 40a, mo¿e nastêpowaæ w przypadkach:
a. zbywania udzia³ów lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa we wspó³w³asno¶ciach,
b. regulacji granicy polno-le¶nej,
c. stwierdzenia przez nadle¶niczego nieprzydatno¶ci gruntów, budynków i budowli na potrzeby gospodarki le¶nej,
d. zmiany przeznaczenia na cele niele¶ne i nierolnicze,
e. podyktowanych wa¿nymi wzglêdami gospodarczymi lub spo³ecznymi, o ile nie narusza to interesu Skarbu Pañstwa.
2. Sprzeda¿, o której mowa w ust. 1 pkt 1-4, wymaga zgody dyrektora generalnego, z zastrze¿eniem ust. 3, a sprzeda¿, o której mowa w ust. 1 pkt 5, mo¿e nast±piæ na wniosek dyrektora generalnego za zgod± ministra ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa.
3. Nadle¶niczy mo¿e samodzielnie sprzedaæ grunty le¶ne i niele¶ne o powierzchni do 1 ha, je¿eli stanowi± enklawê w¶ród gruntów innej w³asno¶ci.
4. Sprzeda¿ lasów, gruntów i innych nieruchomo¶ci znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych nastêpuje w drodze przetargu.
5. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, zasady i tryb przeprowadzania przetargu na sprzeda¿ lasów, gruntów i innych nieruchomo¶ci znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych.

Art. 38a.
Przekazanie lasów, gruntów i innych nieruchomo¶ci Skarbu Pañstwa, znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad na pasy drogowe autostrad nastêpuje nieodp³atnie na podstawie umowy miêdzy dyrektorem generalnym a prezesem Agencji.

Art. 38b.
Lasy Pañstwowe mog±, w drodze umowy zawartej pomiêdzy dyrektorem generalnym a prezesem Agencji W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa, przekazywaæ nieodp³atnie Agencji W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa lasy i grunty, na których nie jest mo¿liwe prowadzenie racjonalnej gospodarki, stanowi±ce w szczególno¶ci enklawy i pó³enklawy w¶ród gruntów wchodz±cych do Zasobu W³asno¶ci Rolnej Skarbu Pañstwa.

Art. 38c.
1. W razie zmiany przeznaczenia gruntów le¶nych lub rolnych znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych na cele niele¶ne lub nierolnicze, dokonane w trybie przepisów o ochronie gruntów rolnych i le¶nych, w zwi±zku z potrzebami innej jednostki organizacyjnej nie posiadaj±cej osobowo¶ci prawnej, przekazanie tych gruntów nastêpuje nieodp³atnie, w drodze umowy o przeniesienie zarz±du pomiêdzy kierownikiem jednostki organizacyjnej a:
a. nadle¶niczym - w przypadku gruntów pochodz±cych z obszaru jednego nadle¶nictwa,
b. dyrektorem regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych - w przypadku gruntów pochodz±cych z obszaru wiêcej ni¿ jednego nadle¶nictwa.
2. Do przejmowania w zarz±d Lasów Pañstwowych lasów, gruntów i innych nieruchomo¶ci stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa, bêd±cych w zarz±dzie innych jednostek organizacyjnych nie posiadaj±cych osobowo¶ci prawnej, b±d¼ przekazywania przez Lasy Pañstwowe w zarz±d innych jednostek organizacyjnych nie posiadaj±cych osobowo¶ci prawnej zarz±dzaj±cych mieniem Skarbu Pañstwa takich nieruchomo¶ci, bez zmiany ich przeznaczenia, ust. 1 stosuje siê odpowiednio.

Art. 38d.
Na wniosek starosty, wykonuj±cego zadania z zakresu administracji rz±dowej grunty, o których mowa w art. 38c ust. 1, oraz nieprzydatne dla potrzeb gospodarki le¶nej budynki i budowle, wraz z gruntem niezbêdnym do korzystania z nich, mog± byæ przekazane przez Lasy Pañstwowe w u¿ytkowanie wieczyste osobie prawnej lub u¿ytkowanie innej jednostce organizacyjnej nie posiadaj±cej osobowo¶ci prawnej.

Art. 38e.
1. Lasy, grunty i inne nieruchomo¶ci Skarbu Pañstwa pozostaj±ce w zarz±dzie Lasów Pañstwowych mog± byæ przedmiotem zamiany na lasy, grunty i inne nieruchomo¶ci w przypadkach uzasadnionych potrzebami i celami gospodarki le¶nej, po ich wycenie przez osoby posiadaj±ce uprawnienia z zakresu szacowania nieruchomo¶ci.
2. Zamiana dokonywana przez:
a. nadle¶niczego - wymaga zgody dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych
b. dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych - wymaga zgody dyrektora generalnego.

Art. 39.
Lasy, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a), pozostaj±ce w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, mog± byæ, za zgod± dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych, wydzier¿awiane przez nadle¶niczego, z zachowaniem celów i zadañ gospodarki le¶nej okre¶lonych w planie urz±dzenia lasu.

Art. 40.
1.Dyrektor Generalny, na wniosek zainteresowanego ministra, wojewody, gminy lub zwi±zku komunalnego, mo¿e przekazaæ w u¿ytkowanie wskazanej przez wnioskodawcê jednostce organizacyjnej lasy, grunty oraz inne nieruchomo¶ci, bez zmiany ich dotychczasowego przeznaczenia, je¿eli za tym przemawiaj± wzglêdy:
a. obronno¶ci lub bezpieczeñstwa pañstwa albo ochrony granicy pañstwowej,
b. nauki lub dydaktyki,
c. ochrony przyrody,
d. ochrony ujêæ wodnych,
e. przeciwdzia³ania niebezpieczeñstwu powodzi,
f. ochrony wybrze¿a morskiego,
g. lecznictwa,
h. ochrony dóbr kultury,
i. wypoczynku ludno¶ci,
j. gospodarki le¶nej.
2. Przekazania w u¿ytkowanie wskazanej jednostce organizacyjnej dokonuje dyrektor generalny, w drodze umowy, w której okre¶la siê termin i warunki u¿ytkowania oraz jednostkê sprawuj±c± nadzór nad gospodark± le¶n±.
3. W przypadku ustania potrzeb, dla których lasy, grunty oraz inne nieruchomo¶ci okre¶lone w ust. 1 zosta³y oddane w u¿ytkowanie, a tak¿e w przypadku wykorzystywania ich niezgodnie z celami, dla których zosta³y oddane w u¿ytkowanie, lub prowadzenia gospodarki le¶nej w sposób niezgodny z planem urz±dzenia lasu, dyrektor generalny, na wniosek dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych, pozbawia jednostkê prawa u¿ytkowania.
4. W przypadku uzasadnionych potrzebami obronno¶ci pañstwa lasy, na wniosek ministra obrony narodowej, za zgod± ministra ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa, mog± byæ przez dyrektora generalnego wy³±czone z zarz±du Lasów Pañstwowych i przekazane w zarz±d jednostce organizacyjnej podleg³ej ministrowi obrony narodowej.

Art. 40a.
1. Lasy Pañstwowe mog± sprzedawaæ nieruchomo¶ci zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej " lokalami ", oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Pañstwowym.
2. Sprzeda¿, o której mowa w ust. 1, nastêpuje po cenie rynkowej, jaka kszta³tuje siê w danej miejscowo¶ci. Wysoko¶æ ceny ustalaj± osoby posiadaj±ce uprawnienia z zakresu szacowania nieruchomo¶ci.
3. £±cznie z lokalami sprzedaje siê grunty wraz z przynale¿no¶ciami, niezbêdne do korzystania z lokali. Grunty pod budynkami oraz grunty z budynkami zwi±zane, bêd±ce przedmiotem sprzeda¿y, uwa¿a siê za grunty wy³±czone z produkcji rolnej i le¶nej w rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i le¶nych. Grunty te podlegaj± z urzêdu ujawnieniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów i budynków jako grunty zabudowane.
4. Pracownicy i byli pracownicy Lasów Pañstwowych maj±cy co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Pañstwowych, z wyj±tkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwi±zany zosta³ bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadaj± pierwszeñstwo nabycia lokali, których s± najemcami i w których mieszkaj±. Cena sprzeda¿y lokalu podlega obni¿eniu o 4 proc. za ka¿dy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Pañstwowych, nie wiêcej jednak ni¿ o 90 proc., a sp³ata nale¿no¶ci mo¿e zostaæ roz³o¿ona najwy¿ej na 60 rat miesiêcznych, przy oprocentowaniu nie przekraczaj±cym 15 proc. rocznie.
5. Przepisy ust. 4 stosuje siê równie¿ do osób bliskich, pozosta³ych po pracownikach i by³ych pracownikach, które w dniu ich ¶mierci zamieszkiwa³y razem z nimi i nadal w tych lokalach zamieszkuj±. Przez osoby bliskie rozumie siê ma³¿onków oraz wstêpnych i zstêpnych, a tak¿e osoby przysposobione. W razie zbiegu uprawnieñ do obni¿enia nale¿no¶ci osób prowadz±cych wspólne gospodarstwo domowe, okresy zatrudnienia tych osób mog± byæ sumowane, przy czym ³±czna obni¿ka nie mo¿e przekraczaæ 90 proc. ceny sprzeda¿y lokalu. Uprawnienie to przys³uguje tylko przy nabyciu jednego lokalu.
6. Przepisy ust. 4 i 5 stosuje siê odpowiednio do osób, które s± lub by³y zatrudnione w szko³ach le¶nych, zak³adowych przychodniach i poradniach lekarskich oraz innych jednostkach organizacyjnych le¶nictwa.
7. Najemcy lokali nie posiadaj±cy uprawnieñ, o których mowa w ust. 4-6, mog± nabywaæ przeznaczone do sprzeda¿y lokale, które zajmuj± na podstawie umowy najmu co najmniej od trzech lat, za cenê obni¿on± za ka¿dy rok najmu o 1 proc., nie wiêcej jednak ni¿ o 45 proc.
8. Wykazy lokali oraz gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie przeznaczonych do sprzeda¿y sporz±dzaj± dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych. Wykazy s± przedmiotem opinii zwi±zków zawodowych. Sprzeda¿ mo¿e byæ dokonana po zatwierdzeniu wykazu przez dyrektora generalnego i og³oszeniu wykazu w Biuletynie Informacyjnym Lasów Pañstwowych oraz w prasie. O przeznaczeniu do sprzeda¿y lokali oraz o terminie do skorzystania z pierwszeñstwa nabycia zawiadamia siê najemców, o których mowa w ust. 4-7.
9. Pracownicy i byli pracownicy Lasów Pañstwowych nie bêd±cy najemcami lokali przeznaczonych do sprzeda¿y, pozostaj±cych w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, korzystaj± z pierwszeñstwa nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach okre¶lonych w ust. 4-6.
10. Je¿eli osoby wymienione w ust. 4-7 nie skorzystaj± z prawa do nabycia lokalu, w którym mieszkaj±, a terminie sze¶ciu miesiêcy od daty og³oszenia oferty sprzeda¿y lokalu w sposób okre¶lony w ust. 8, lokal mo¿na przekazaæ nieodp³atnie gminie, ³±cznie z gruntami i przynale¿no¶ciami niezbêdnymi do korzystania z lokalu, na zasadach okre¶lonych w przepisach o przekazywaniu zak³adowych budynków mieszkalnych przez przedsiêbiorstwo pañstwowe.
11. Je¿eli ofertê kupna lokalu wolnego (pustostan) lub gruntu z budynkiem mieszkalnym w budowie zg³osi wiêcej ni¿ jedna osoba, sprzeda¿ nastêpuje w drodze przetargu ograniczonego, w którym uczestniczyæ mog± jedynie osoby uprawnione na podstawie ust. 9. Przy zap³acie ceny ustalonej w przetargu ograniczonym ust. 4 stosuje siê odpowiednio.
12. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady i tryb sprzeda¿y lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteria kwalifikowania ich jako nieprzydatne Lasom Pañstwowym, a tak¿e tryb przeprowadzania przetargu ograniczonego.

Art. 41.
1. Dyrektor generalny, dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych oraz nadle¶niczy mog±, w imieniu Skarbu Pañstwa, zaci±gaæ kredyty bankowe lub po¿yczki z Narodowego Funduszu Ochrony ¦rodowiska i Gospodarki Wodnej oraz z wojewódzkich funduszy ochrony ¶rodowiska i gospodarki wodnej. 2.Suma zaci±gniêtych przez dyrektora generalnego, dyrektorów regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych i nadle¶niczych kredytów na dany rok nie mo¿e przekraczaæ 30 proc. warto¶ci sprzeda¿y Lasów Pañstwowych roku poprzedniego.

Art. 42.
1. Dyrektor generalny mo¿e, w imieniu Skarbu Pañstwa, tworzyæ jednoosobowe spó³ki Skarbu Pañstwa b±d¼ przystêpowaæ do spó³ek z ograniczon± odpowiedzialno¶ci± lub spó³ek akcyjnych.
2. Lasy stanowi±ce w³asno¶æ Skarbu Pañstwa znajduj±ce siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych nie mog± stanowiæ przedmiotu wk³adu niepieniê¿nego do spó³ek, o których mowa w ust. 1.

Art. 43.
Dyrekcja Generalna Lasów Pañstwowych, regionalne dyrekcje Lasów Pañstwowych i nadle¶nictwa u¿ywaj± pieczêci okr±g³ej z wizerunkiem or³a, ustalonym dla god³a Rzeczypospolitej Polskiej, oraz nazwy " LASY PAÑSTWOWE " i nazwy jednostki organizacyjnej w otoku.

Art. 44.
Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa nadaje Lasom Pañstwowym statut okre¶laj±cy szczegó³owe zasady ich dzia³ania.


Rozdzia³ 7
S³u¿ba Le¶na


Art. 45.
1. W lasach Pañstwowych tworzy siê S³u¿bê Le¶n±. Do s³u¿by Le¶nej zalicza siê pracowników zajmuj±cych siê:
a. sprawami zarz±du lasami bêd±cymi w zarz±dzie Lasów Pañstwowych,
b. prowadzeniem gospodarki le¶nej i ochron± lasów,
c. zwalczaniem przestêpstw i wykroczeñ w zakresie szkodnictwa le¶nego oraz wykonywaniem innych zadañ w zakresie ochrony mienia,
d. sprawami nadzoru, o którym mowa w art. 5, w razie powierzenia takiego nadzoru.
2. Pracownikiem S³u¿by Le¶nej mo¿e byæ osoba, która:
a. jest obywatelem polskim,
b. ukoñczy³a 21 lat,
c. ma pe³niê praw cywilnych i obywatelskich,
d. posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe,
e. cieszy siê nienagann± opini±,
f. zatrudniona jest w pe³nym wymiarze czasu pracy,
g. posiada odpowiedni stan zdrowia,
h. nie by³a karana s±downie za przestêpstwo z chêci zysku lub innych niskich pobudek.

Art. 46.
1. Pracownicy S³u¿by Le¶nej przy wykonywaniu czynno¶ci s³u¿bowych korzystaj± z ochrony prawnej, przewidzianej w przepisach prawa karnego dla funkcjonariuszy publicznych, a ponadto maj± prawo do:

a. otrzymywania bezp³atnego umundurowania i oznak s³u¿bowych, z obowi±zkiem ich noszenia w czasie pe³nienia obowi±zków s³u¿bowych,
b. bezp³atnego mieszkania, je¿eli stanowisko oraz charakter pracy zwi±zane s± z konieczno¶ci± zamieszkania w miejscu jej wykonywania,
c. p³atnego urlopu dla poratowania zdrowia w wymiarze nie przekraczaj±cym jednorazowo sze¶ciu miesiêcy, je¿eli przepracowali w Lasach Pañstwowych w pe³nym wymiarze czasu pracy przez okres nie krótszy ni¿ trzy lata,
d. straci³ moc,
e. jednorazowej odprawy przy przej¶ciu na emeryturê lub rentê inwalidzk±, w wysoko¶ci trzykrotnego, a powy¿ej 20 lat pracy w Lasach Pañstwowych - sze¶ciokrotnego wynagrodzenia otrzymywanego za ostatni miesi±c zatrudnienia.
2. straci³ moc.

Art. 47.
1. W Lasach Pañstwowych tworzy siê Stra¿ Le¶n±. Zadania, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 3, wykonywane s± przez stra¿ników le¶nych zaliczanych do S³u¿by Le¶nej.
1a. Stra¿± Le¶n± kieruje g³ówny inspektor Stra¿y Le¶nej podporz±dkowany dyrektorowi generalnemu. 1b. Jednostki Stra¿y Le¶nej w Lasach Pañstwowych stanowi±:
1) posterunki w nadle¶nictwach podporz±dkowane nadle¶niczemu,
2) grupy interwencyjne w regionalnych dyrekcjach Lasów Pañstwowych podporz±dkowane dyrektorowi regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych. 1c. Dyrektor generalny okre¶la:
1) organizacjê i zakres dzia³ania posterunków i grup interwencyjnych, o których mowa w ust. 1b,
2) szczegó³owe zasady szkolenia stra¿ników le¶nych.
2. Stra¿nicy l¶ni przy wykonywaniu zadañ okre¶lonych w ust. 1 maj± prawo do:
1) legitymowanie osób podejrzanych o pope³nienie przestêpstwa lub wykroczenia, jak równie¿ ¶wiadków przestêpstwa lub wykroczenia, w celu ustalenia ich to¿samo¶ci,
2) nak³adania oraz pobierania grzywien, w drodze mandatu karnego, w sprawach i w zakresie okre¶lonych odrêbnymi przepisami,
3) zatrzymywania i dokonywania kontroli ¶rodków transportu na obszarach le¶nych oraz w ich bezpo¶rednim s±siedztwie, w celu sprawdzenia ³adunku oraz przegl±dania zawarto¶ci baga¿y, w razie zaistnienia uzasadnionego podejrzenia pope³nienia czynu zabronionego pod gro¼b± kary,
4) przeszukiwania pomieszczeñ i innych miejsc, w przypadkach uzasadnionego podejrzenia o pope³nienie przestêpstwa, na zasadach okre¶lonych w kodeksie postêpowania karnego,
5) ujêcia na gor±cym uczynku sprawcy przestêpstwa lub wykroczenia albo w po¶cigu podjêtym bezpo¶rednio po pope³nieniu przestêpstwa oraz jego doprowadzenia do Policji,
6) odbierania za pokwitowaniem przedmiotów pochodz±cych z przestêpstwa lub wykroczenia oraz narzêdzi i ¶rodków s³u¿±cych do ich pope³nienia,
7) prowadzenia dochodzeñ oraz wnoszenia i popierania aktów oskar¿enia w postêpowaniu uproszczonym, je¿eli przedmiotem przestêpstwa jest drewno pochodz±ce z lasów stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa, w trybie i na zasadach okre¶lonych w kodeksie postêpowania karnego,
8) prowadzenia postêpowania w sprawach o wykroczenia oraz udzia³u w rozprawach przed kolegium do spraw wykroczeñ w charakterze oskar¿yciela publicznego i wnoszenia ¶rodków zaskar¿ania do s±dów rejonowych od rozstrzygniêæ kolegium w sprawach zwalczania wykroczeñ w zakresie szkodnictwa le¶nego,
9) noszenia broni palnej d³ugiej i krótkiej lub gazowej oraz rêcznego miotacza gazowego,
10) ¿±dania niezbêdnej pomocy od instytucji pañstwowych, zwracania siê o tak± pomoc do jednostek gospodarczych, organizacji spo³ecznych, jak równie¿ w nag³ych przypadkach do ka¿dego obywatela o udzielenie dora¼nej pomocy, na zasadach okre¶lonych w ustawie o Policji.
2a. Odebrane przedmioty, narzêdzia i ¶rodki, o których mowa w ust. 2 pkt 6, nale¿y przechowywaæ pod zamkniêciem w sposób zabezpieczaj±cy je przed utrat± lub uszkodzeniem.
2b. Stra¿nicy l¶ni s± uprawnieni do dokonywania kontroli podmiotów gospodarczych zajmuj±cych siê obrotem i przetwarzaniem drewna i innych produktów le¶nych, w celu sprawdzenia legalno¶ci pochodzenia surowców drzewnych i innych produktów le¶nych.
3. Stra¿nik le¶ny mo¿e, wobec osób uniemo¿liwiaj±cych wykonywanie przez niego czynno¶ci okre¶lonych w ustawie, stosowaæ ¶rodki przymusu bezpo¶redniego w postaci:
1) si³y fizycznej, przez zastosowanie chwytów obezw³adniaj±cych oraz podobnych technik obrony lub ataku,
2) pa³ki gumowej s³u¿bowej,
3) chemicznych ¶rodków obezw³adniaj±cych w postaci rêcznego miotacza gazu i broni gazowej,
4) kajdanek,
5) psa s³u¿bowego.
3a. Czynno¶ci o których mowa w ust. 3, powinny byæ wykonywane w sposób mo¿liwie najmniej naruszaj±cy nietykalno¶æ osoby, wobec której zosta³y podjête.
3b. Na sposób przeprowadzenia czynno¶ci, o których mowa w ust. 3, przys³uguje za¿alenie do prokuratora.
4. Zastosowanie przez stra¿nika le¶nego ¶rodka przymusu bezpo¶redniego powinno odpowiadaæ potrzebom wynikaj±cym z istniej±cej sytuacji i zmierzaæ do podporz±dkowania siê osoby wydanym poleceniom.
5. Je¿eli zastosowanie ¶rodków przymusu bezpo¶redniego, wymienionych w ust. 3, oka¿e siê niewystarczaj±ce, stra¿nik le¶ny ma prawo u¿ycia broni palnej w nastêpuj±cych przypadkach:
1) w celu odparcia bezpo¶redniego, bezprawnego zamachu na ¿ycie w³asne lub innej osoby,
2) przeciwko osobie, która wezwana do natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzêdzia nie zastosuje siê do tego wezwania, a jej zachowanie wskazuje na bezpo¶redni zamiar ich u¿ycia przeciwko niemu lub innej osobie, 3) przeciwko osobie, która usi³uje przemoc± odebraæ broñ.
6. U¿ycie broni palnej powinno nastêpowaæ w sposób wyrz±dzaj±cy mo¿liwie najmniejsz± szkodê osobie, przeciwko której u¿yto broni, i nie mo¿e zmierzaæ do pozbawienia jej ¿ycia, a tak¿e nara¿aæ na niebezpieczeñstwo utraty ¿ycia lub zdrowia innych osób.
7. Do wykonywania przez stra¿nika le¶nego czynno¶ci, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 3, a tak¿e do u¿ycia przez niego ¶rodków przymusu, o których mowa w ust. 4-6, stosuje siê odpowiednio przepisy ustawy o Policji.
8. Stra¿nikowi le¶nemu wykonuj±cemu obowi±zki s³u¿bowe na gruntach stanowi±cych w³asno¶æ Skarbu Pañstwa zarz±dzanych przez Lasy Pañstwowe przys³uguj± uprawnienia okre¶lone odrêbnymi przepisami odnosz±cymi siê do:
1) Pañstwowej Stra¿y £owieckiej - w zakresie zwalczania k³usownictwa, 2) Stra¿y Ochrony Przyrody - w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie przyrody,
3) Pañstwowej Stra¿y Rybackiej - w zakresie kontroli legalno¶ci dokonywania po³owu.

Art. 48.
Uprawnienia stra¿nika le¶nego w zakresie zwalczania szkodnictwa le¶nego, o których mowa w art. 47 ust. 2 pkt 1-8 i 10 oraz w ust. 8, przys³uguje nadle¶niczemu, zastêpcy nadle¶niczego oraz in¿ynierowi nadzoru, le¶niczemu i podle¶niczemu. Art. 49. 1. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa okre¶li:
1) stanowisko i wymagania kwalifikacyjne, zasady wynagradzania i stopnie s³u¿bowe S³u¿by Le¶nej oraz szczegó³owy tryb nadawania, obni¿ania i pozbawiania stopni s³u¿bowych,
2) stanowiska S³u¿by Le¶nej, na których zatrudnionym pracownikom przys³uguje bezp³atne mieszkanie, oraz szczegó³owe zasady i tryb przyznawania i zwalniania tych mieszkañ.
2. skre¶lony.
3. Minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa w porozumieniu z ministrem spraw wewnêtrznych i administracji okre¶li, w drodze rozporz±dzenia, szczegó³owe zasady:
1) wspó³dzia³ania Lasów Pañstwowych z policj±,
2) przydzia³u, ewidencjonowania i przechowywania w regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych i nadle¶nictwie broni i amunicji oraz broni gazowej, rêcznych miotaczy gazu i ¶rodków przymusu bezpo¶redniego w postaci kajdanek i pa³ki gumowej.


Art. 49. skre¶lony

Rozdzia³ 8
Gospodarka finansowa w Lasach Pañstwowych


Art. 50.
Lasy Pañstwowe prowadz± dzia³alno¶æ na zasadzie samodzielno¶ci finansowej i pokrywaj± koszty dzia³alno¶ci z w³asnych przychodów.

Art. 51.
Rokiem obrachunkowym w Lasach Pañstwowych jest rok kalendarzowy.

Art. 52.
1. Lasy Pañstwowe sporz±dzaj± corocznie raport o stanie lasów oraz sprawozdanie finansowo-gospodarcze z dzia³alno¶ci Lasów Pañstwowych.
2. Rada Ministrów przedk³ada Sejmowi informacjê o stanie lasów oraz o realizacji krajowego programu zwiêkszania lesisto¶ci.

Art. 53.
1. Koszty utrzymania Dyrekcji Generalnej Lasów Pañstwowych oraz dyrekcji regionalnych Lasów Pañstwowych finansowane s± z wp³at obci±¿aj±cych koszty dzia³alno¶ci nadle¶nictw.
2. Wysoko¶æ obci±¿eñ, o których mowa w ust. 1, okre¶la minister ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa.

Art. 54.
Lasy Pañstwowe otrzymuj± dotacje celowe z bud¿etu pañstwa na zadania zlecone przez administracjê rz±dow±, w szczególno¶ci na:
1) wykup lasów i gruntów do zalesieñ oraz ich rekultywacjê, a tak¿e wykup innych gruntów w celu zachowania ich przyrodniczego charakteru,
2) wykonywanie krajowego programu zwiêkszania lesisto¶ci, o którym mowa w art. 14 ust. 2a, oraz pielêgnacjê i ochronê upraw i m³odników powsta³ych w ramach realizacji tego programu,
3) zagospodarowanie i ochronê lasów w przypadku zagro¿enia ich trwa³o¶ci, o którym mowa w art. 12 ust. 1,
4) sporz±dzanie okresowych, wielkoobszarowych inwentaryzacji stanu lasów, aktualizacji stanu zasobów oraz prowadzenie banku danych o zasobach le¶nych i stanie lasów, o których mowa w art. 13a ust. 1 pkt 2 i 3,
5) opracowywanie planów ochrony dla rezerwatów przyrody znajduj±cych siê w zarz±dzie Lasów Pañstwowych, ich realizacjê oraz ochronê gatunkow± ro¶lin i zwierz±t,
6) finansowanie edukacji le¶nej spo³eczeñstwa, w szczególno¶ci poprzez tworzenie i prowadzenie le¶nych kompleksów promocyjnych, zak³adanie ¶cie¿ek przyrodniczo-le¶nych.

Art. 55.
Dyrektor generalny, dyrektorzy regionalnych dyrekcji Lasów Pañstwowych i nadle¶niczowie s± dysponentami ¶rodków bud¿etowych w zakresie dotacji celowych na zadania zlecone, o których mowa w art. 54, zgodnie z przepisami prawa bud¿etowego.

Art. 56.
1. W Lasach Pañstwowych tworzy siê fundusz le¶ny stanowi±cy formê gospodarowania ¶rodkami na cele wskazane w ustawie. 2. ¦rodkami funduszu le¶nego dysponuje dyrektor generalny.

Art. 57.
1. ¦rodki Funduszu Le¶nego stanowi±:
1) odpis podstawowy liczony od warto¶ci sprzeda¿y drewna obci±¿aj±cy koszty dzia³alno¶ci nadle¶nictw,
2) nale¿no¶ci, kary i op³aty zwi±zane z wy³±czeniem z produkcji gruntów le¶nych,
3) nale¿no¶ci wynikaj±ce z odszkodowañ:
a) cywilnoprawnych za szkody powsta³e w wyniku oddzia³ywania gazów i py³ów przemys³owych, a tak¿e z innych tytu³ów,
b) z tytu³u przedwczesnego wyrêbu drzewostanów na podstawie przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i le¶nych,
c) za szkody powsta³e w wyniku po¿arów, prac górniczych i geologicznych,
4) dochody z udzia³u w spó³kach, o których mowa w art. 42,
5) dotacje bud¿etowe, z wy³±czeniem dotacji celowych, o których mowa w art. 54.
1a. ¦rodki, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i pkt 3 lit. b), zwi±zane z wy³±czeniem z produkcji lasów nie stanowi±cych w³asno¶ci Skarbu Pañstwa oraz lasów znajduj±cych siê w zarz±dzie parków narodowych, gromadzi siê na odrêbnym rachunku w Dyrekcji Generalnej.
2. Wielko¶æ odpisu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ustala Lasom Pañstwowym corocznie minister ochrony ¶rodowiska, zasobów naturalnych i le¶nictwa na wniosek dyrektora generalnego. Dyrektor generalny mo¿e ustalaæ wielko¶æ odpisu dla poszczególnych dyrekcji regionalnych, a dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Pañstwowych - dla poszczególnych nadle¶nictw.

Art. 58.
1. Fundusz le¶ny przeznacza siê dla nadle¶nictw na wyrównywanie niedoborów powstaj±cych przy realizacji zadañ go
 
O nas kontakt Kontakt reklama Polityka prywatno¶ci Reklama strona g³ówna Strona g³ówna
Copyright © 2002 - 2024 knieja.pl.