knieja bullet Co szumi w kniejach
Filmy
Og³oszenia
Forum dyskusyjne
Galerie zdjêæ
Opowie¶ci z kniei
Kuchnia my¶liwska
Kalendarz
Znalezione w sieci
Kynologia
Akty § Prawne
 
Strona g³ówna
 
 
 
 
 
 
Og³oszenia
login: has³o:
Zapomnia³em has³a Zarejestruj siê!
     
« Akty prawne

Zbiór zasad etyki, tradycji i zwyczajów ³owieckich

 Opracowany przez:

Komisjê Etyki, Tradycji i Zwyczajów £owieckich Naczelnej Rady ³owieckiej

Przyjêty przez Naczeln± Radê £owieck± 6 czerwca 1992 r.

£owiectwo jest szczególn± dziedzin± ¿ycia spo³ecznego- ³±czy w sobie harmonijnie ochronê przyrody ojczystej i wykonywanie polowania, walor kulturalno- o¶wiatowy i rekreacyjny, warto¶ci wychowawcze i gospodarcze. Zadania te realizuj± my¶liwi zrzeszeni w Polskim Zwi±zku £owieckim, zgodnie z obowi±zuj±cymi przepisami prawnymi, statutowymi i regulaminowymi oraz w oparciu o tradycje , zwyczaje i etykê ³owieck±.

W historii Polski ³owiectwo zajê³o znacz±ce miejsce, wnosz±c istotny wk³ad do materialnej i duchowej kultury narodu, co znalaz³o odbicie w sztuce i uformowa³o trwa³e warto¶ci obyczajowe oraz moralne. Wspó³cze¶ni my¶liwi staraj± siê te warto¶ci kultywowaæ, rozwijaæ i wzbogacaæ, przestrzegaj±c w swej dzia³alno¶ci nie tylko przepisów prawa, regulaminów i statutów, lecz równie¿ norm etycznych oraz zwyczajów.

ZBIÓR ZASAD ETYKI

1. My¶liwi zorganizowani w Polskim zwi±zku £owieckim realizuj± cele polskiego ³owiectwa. Przynale¿no¶æ do Polskiego Zwi±zku £owieckiego jest ¶wiadomie i dobrowolnie przyjêtym obowi±zkiem- statutowym i moralnym- czynnego uczestniczenia w rzetelnym wykonywaniu wszystkich zadañ naszej Organizacji , a prawo posiadania i u¿ywania broni my¶liwskiej do celów zgodnych ze statutem PZ£ i regulaminem wytwarza poczucie zwiêkszonej odpowiedzialno¶ci.

2. My¶liwy za swój podstawowy obowi±zek uwa¿a rzetelne przestrzeganie norm prawa ³owieckiego oraz pe³ne podporz±dkowanie siê wymogom dyscypliny organizacyjnej.

3. My¶liwy nie ogranicza swego udzia³u w ³owiectwie wy³±cznie do wykonywania polowania. Troski o hodowle i ochronê zwierzyny nie pozostawia kolegom. Wykonuj±c polowanie i inne czynno¶ci zwi±zane z gospodark± ³owiecka ma na wzglêdzie dobro przyrody ojczystej, jej zachowanie dla przysz³ych pokoleñ, wykazuje dba³o¶æ o ¶rodowisko przyrodnicze cz³owieka i równowagê ekologiczn±.

4. My¶liwy nie szuka w uprawianiu ³owiectwa korzy¶ci materialnych, my¶listwo bowiem nie mo¿e byæ ¶rodkiem do ich osi±gania. Najcenniejsz± korzy¶ci± my¶liwego jest obcowanie z przyroda oraz doznawanie prze¿yæ ³owieckich i rado¶ci w gronie braci my¶liwskiej.

5. Materialnym wyrazem sukcesu my¶liwego s± trofea. Zdobyte trofea my¶liwy darzy szczególnym szacunkiem, preparuje je i konserwuje, a udostêpnienie na wystawy uwa¿a za zaszczytny obowi±zek.

6. My¶liwy stale pog³êbia sw± wiedzê zarówno w dziedzinie ekologii i gospodarki ³owieckiej, jak równie¿ historii i tradycji polskiego ³owiectwa. Jest sta³ym czytelnikiem ksi±¿ek i czasopism o tematyce ³owieckiej.

7. My¶liwy uczestniczy w realizacji zadañ statutowych PZ£, anga¿uj±c ca³± sw± wiedzê i do¶wiadczenie.

8. My¶liwy podczas wykonywania polowania oraz prac hodowlanych w ³owisku kieruje siê zasad± nadrzêdno¶ci gospodarki rolnej i le¶nej- wspó³dzia³a z w³a¶cicielami gruntów w trosce o ochronê zwierzyny.

9. Przebywaj±c w ³owisku my¶liwy okazuje szacunek dla pracy rolnika i le¶nika. Swoim zachowaniem stwarza atmosferê wzajemnej ¿yczliwo¶ci.

10. W kontaktach z ludno¶ci± zamieszka³± na dzier¿awionym terenie my¶liwy swoim postêpowaniem przyczynia siê do utrwalenia dobrej opinii o Polskim Zwi±zku ³owieckim, popularyzuje wiedzê o nowoczesnym ³owiectwie, stara siê pozyskaæ dla niego sprzymierzeñców, zw³aszcza w¶ród m³odzie¿y.

11. Przyjête na siebie obowi±zki organizacyjne my¶liwy wykonuje rzetelnie. Zaufanie i wdziêczno¶æ kolegów s± jedyn± za nie rekompensat±.

12. My¶liwy wra¿liwy jest na problemy spo³eczno¶ci lokalnych i w miarê mo¿liwo¶ci stara siê pomóc w ich rozwi±zywaniu.

13. My¶liwy dba o mienie ko³a ³owieckiego. Swe materialne zobowi±zania wobec Zwi±zku reguluje punktualnie i rzetelnie.

14. My¶liwi solidarnie uczestnicz± we wszystkich pracach organizowanych przez ko³o ³owieckie, proporcjonalnie do swych mo¿liwo¶ci fizycznych, sprawno¶ci i umiejêtno¶ci.

15. My¶liwy, uczestnicz±c w ¿yciu Zwi±zku pos³uguje siê w mowie i pi¶mie tradycyjnym s³ownikiem ³owieckim doskonal±c jego znajomo¶æ.

16. My¶liwy nie powoduje w ³owisku nadmiernego niepokoju.

17. W ¿yciu organizacyjnym i w czasie p[polowañ my¶liwy stosuje zasadê równo¶ci wszystkich cz³onków PZ£. W stosunku do kolegów, cz³onków naganki, go¶ci i innych osób jest uprzejmy, lojalny i kole¿eñski. Cechuje go szacunek i ¿yczliwo¶æ wobec kolegów oraz gotowo¶æ okazywania im pomocy. Przyczynia siê do zachowania dobrej atmosfery podczas wspólnych imprez, taktownie odnosi siê do wspó³uczestników polowañ. Podporz±dkowuje siê poleceniom kolegów pe³ni±cych obowi±zki funkcyjne. Jest punktualny i s³owny. S³u¿y rad± mniej do¶wiadczonym kolegom.

18. Szczególnym szacunkiem i taktown± opieka otacza najstarszych wiekiem my¶liwych, którzy z powodu ograniczonej sprawno¶ci fizycznej nie s± w stanie w pe³ni uczestniczyæ w polowaniach i pracach gospodarczych w ³owisku. Przeznacza dla kolegów starszych i niepe³nosprawnych wygodniejsze miejsca w pojazdach. W czasie polowania udziela im pomocy przy poszukiwaniu lub patroszeniu i przenoszeniu zwierzyny.

19. My¶liwy traktuje naganiaczy z szacunkiem i nale¿yt± trosk±, zapewniaj±c im odpowiednie posi³ki i chwile odpoczynku. Stara siê o utrzymanie kole¿eñskiej atmosfery miêdzy my¶liwymi i nagank±.

20. My¶liwy dba o etyczny stosunek do zwierzyny. Poszukiwanie rannej zwierzyny my¶liwy uwa¿a za swój moralny obowi±zek, a odnaleziona sztukê dostrzeliwuje w sposób humanitarny. Nie wyrêcza siê naganiaczami przy poszukiwaniu rannej zwierzyny grubej.

21. My¶liwy nigdy nie traktuje strza³u do zwierzyny jako treningu strzeleckiego.

22. Poszanowanie i godne obchodzenie siê z odstrzelon± zwierzyna ¶wiadczy nie tylko o kulturze my¶liwego, ale tak¿e wyra¿a jego szacunek do przyrody.

23. W czasie polowania my¶liwy zachowuje umiar i opanowanie by ni dopu¶ciæ , ¿eby pasja my¶liwska nie przerodzi³a siê w zach³anno¶æ. Dobry my¶liwy- to niekoniecznie ten, który zostaje królem polowania.

24. My¶liwy umie wstrzymaæ siê od strza³u, je¿eli okoliczno¶ci wskazuj± na brak szansy ucieczki zwierza lub podniesienia strzelonej sztuki. Powstrzymuje siê równie¿ od dania strza³u do zwierzyny w przypadku w±tpliwego w³asnego pierwszeñstwa.

25. My¶liwy jest ¶wiadom bogatego dorobku polskiego ³owiectwa, które stara siê godnie reprezentowaæ w kontaktach z my¶liwymi - cudzoziemcami.

26. Dokonuj±c odstrza³ów selekcyjnych my¶liwy ma na uwadze nie tylko sucha tre¶æ kryteriów, ale równie¿ swoj± role , jak± pe³ni w przyrodzie.

27. My¶liwy dba o bezpieczeñstwo na polowaniu. Poluje zawsze ze sprawdzon± broni±, zna jej cechy techniczne. Jest ¶wiadom swych umiejêtno¶ci strzeleckich, które stale doskonali.

28. Spory powsta³e w czasie my¶liwi rozstrzygaj± w atmosferze kole¿eñsko¶ci i zgodnie z przyjêtymi zasadami. 29. Przebiegowi polowania towarzyszy zachowanie zwyczajów ³owieckich, a przede wszystkim pasowanie na my¶liwego, podawanie "z³omu", urz±dzanie pokotu i u¿ywanie sygna³ów mysliwskich.

30. Na polowaniu my¶liwy wystêpuje w estetycznym ubiorze mysliwego, odpowiadajacym tradycji, ale tez uwzglêdnia zwyczaje w jego ¶rodowisku.

31. My¶liwy otacza opiek± psa my¶liwskiego- towarzysza i pomocnika swych ³owów. Dba o zaspokojenie jego potrzeb, nie zmusza do wysi³ku ponad jego mo¿liwo¶ci. U¿ytkuj±c psa my¶liwskiego wystrzega siê powstawania konfliktów z otoczeniem. Starzej±cy siê pies my¶liwski zas³uguje na zapewnienie mu spokojnej staro¶ci.

32. Ograniczaj±c liczebno¶æ szkodników w ³owisku my¶liwy wykazuje szczególna rozwagê oraz unika zatargów z miejscow± ludno¶ci±.

33. W±tpliwo¶ci zwi±zane z zachowaniem etyki my¶liwy rozstrzyga we w³asnym sumieniu zgodnie z prawem i zwyczajami ³owieckimi.
 
O nas kontakt Kontakt reklama Polityka prywatno¶ci Reklama strona g³ówna Strona g³ówna
Copyright © 2002 - 2024 knieja.pl.